• Články
  • Inspirace
  • Kurzy
  • E-shop
  • Newsletter
  • O mně
  •  

Novinky

  • Cvičení zdarma! 5minutovka proti bolestem zad
  • 5minutová relaxace pro spokojené tělo i hlavu
  • Nohy, pánev, lebka: Klenby, které vše spojují
  • Tajemství bloudivého nervu a spokojeného života
  • Jak se zbavit vdovského hrbu – účinné cviky
Zuzica.cz
  • Články
  • Inspirace
  • Kurzy
  • E-shop
  • Newsletter
  • O mně
  •  

Emoční inteligence aneb 10 rad, jak dostat emoce pod kontrolu

Play Pause Unmute Mute

Být v klidu a nenechat se zbytečně druhými vytáčet. To je asi snem každého. Jenže jak na to? Můžeme vyzkoušet meditace, běhání, přečíst spoustu knih…, ale především musíme pochopit, proč se vytočit necháme. A já přesně na toto téma dočetla skvělou knihu od Gilla Hassona nazvanou Emoční inteligence, jak zvládat a řídit své i cizí emoce. A tady je tedy z ní 10 praktických rad, jak dostat své emoce pod kontrolu.

Strach, překvapení, smutek, znechucení, hněv a radost. To je šest základních emocí, kterým podléháme. Některým hodně rádi, některým neradi. Každopádně jsou naší součástí (mohou být desítky i stovky podob od nadšení, podráždění až třebas po závist nebo nervozitu) a podle Gilla Hassona nám jsou velice užitečné.Emoční-inteligence-Zuzica

Snaží se nám totiž sdělit něco důležitého – co nás může ohrožovat, čeho bychom se měli vyvarovat, co nás naopak může posunout dál atd. Není proto podle něj dobré je potlačovat, ale naopak je lepší se jim naučit naslouchat a rozklíčovat je, abychom z nich mohli vytěžit co nejvíc. A tady je malý návod, jak se ve vlastních emocích vyznat a jak s nimi pracovat:

1. Veďte si myšlenkový deník

Nemusí to být nic složitého. Jen si každý večer sedněte a sepište si pár větami (nebo klidně jen slovy), co se daný den stalo a jak jste se u toho cítili. Už za dva týdny si podle Gilla Hassona začneme uvědomovat změny – pochopíme totiž, co konkrétně nás vede k neproduktivnímu nebo dokonce negativnímu chování. Pište si ale nejen negativní situace a emoce, ale i ty pozitivní, abyste viděli, na které a jak reagovat, abyste mohli eliminovat ty špatné, ale také si dopřát co nejvíce těch pozitivních.

2. Eliminujte negativní emoce

Možností, jak na to, je spousta:

– Užívejte si drobné laskavosti a buďte za ně vděční (každý den před spaním si řekněte nebo napište tři věci, za které jste ten den rádi)
– Obklopte se pozivitními lidmi
– Prokazujte ostatním drobné laskavosti
– Rozpoznejte a oceňte svůj úspěch
– Používejte co nejvíce pozitivní slova jako “užívat si, potěšit, dobrý, rád, milý, šťastný, nadšený…”
– Zjistěte co vás těší a dopřejte si toho co nejvíce…

3. Přijměte své emoce a naučte se je pojmenovat

Nemusíte se “rozebírat” pořád, ale zkuste si přes den najít pár okamžiků, kdy máte skutečně silné emoce a zkuste si říct, jak se cítíte.

4. Neprožívejte negativní věci příliš

Zbytečně se neponořujte do dané situace, ať už je jakákoliv. Neomýlejte mantru: “To není fér…”, místo toho zkuste opět popsat to, jak se cítíte a proč: “Jsem naštvaná, protože…”

5. Neobviňujte druhé

Je jednoduché shonit vinu za danou situaci na druhé. Zkuste ale (ale v řavu hádku je skutečně těžké na tohle jen pomyslet, natož to uvést v praxi…) místo věty “Kvůli tobě se cítím…”, tíct pouhé “Cítím se takhle, hněvám se…” d dodejte proč. V klidu. Jednoduchými slovy. Bez obviňování druhého. Zkrátka se soustřeďte jen na sebe a na to, co a proč prožíváte.

6. SOS v krizi

mandala-zuzica

Pokud vás některá emoce pohltí natolik, že by každá reakce byla špatná, Gill Hasson doporučuje následující postup, který vás má zaručeně zklidnit:
– Zadržte na 5 vteřin dech
– Nedechnětes se a hlavně výdechněte (právě výdech pomáhá nejvíce zklidnění) co nejpomaleji
– Pokud to nestačí, můžete v duchu odříkat abecedu, napočítat od 20 do 0, vzpomenout, co všechno jste včera jedli atd.
– Stejně pomáhá okamžítá fyzická aktivita a je jedno, zda půjdete běhat nebo uklidíte koupelnu
– Odveďte svou pozornost od této situace a soustřeďte se na jinou věc, nutno dodat, že musí mít tak vysokou prioritu, aby se minimálně dokázala vyrovnat současnému stavu…

7. Otázky, se kterými zvládnete každou emoci

Když nevíte, kudy kam, položte si následující otázky (a třebas si odpovědi na ně i napište nebo je proberte s nezaujatou osobou – psané a vyřčené slovo má přece jen větší váhu):
– Měl bych situaci řešit hned?
– Co chci? Jaký by měl být výsledek?
– Co se stane, když zareaguji tak, že…?
– Co se může stát, když tak nezareaguji?
– Co mi pomůže cítit se lépe?
– Měl bych se s někým poradit než něco udělám?
– Na jaké rozhodnutí bych byl pyšný?
A nakonec na dané situaci zkuste nají něco pozitivního. Cokoliv.

8. Druné neuklidňujte, ani jim neraďte

Potřebujete-li zvládnout emoce druhých lidí, jen je pozorujte a naslouchejte.
Nesuďte, neodmítejte je, neblokujte, nerozebírejte nic ani nedovolte pocitům druhých, aby převládli nad těmi vašimi.
A hlavně: druhé neuklidňujte ani jim nenabízejte řešení (pokud se tedy situace netýká bezprostředně vás), jen jim věnujte svou plnou pozornost.
A co tedy naopak dělat? Dejte najevo sví pochopení, povzbuďe je, aby pokačovali a zrcadlete jejich pocity, např. větami jako “Pokud to chápu dobře, tak říkáš, že… Myslíš, že…”
A pomohou i věty jako: “Opravdu? Jaký z toho máš pocit? Jak to vnímáš? Co teď budeš dělat? To mi zní dobře…
Objasňujte věci pomocí otevřených otázek: Jak, kdo, co proč, čím, řekni mi, vysvětli mi, popiš mi, proč si myslíš, co jsi myslel tím…, když jsi říkal… řekni mi víc o… Jak konkrétně…? Co dalšího…?”

9. Druhé přesvědčte řečí těla

zuzica

Z průzkumů vyplývá, že druhé jen ze 7 % přesvědčí naše slova – zbytek zastane tón našeho hlasu a především řeč našeho těla. Zkrátka – není důležité jen to, co říkáme, ale jak to říkáme a především, jak “mluví” naše tělo.
Podle Gilla Hassona je důležité myslet vždy alespoň na dvě z těchto věcí a dodržet je (zbytek se přidá automaticky):
– Sedět či stát rovně, s hlavu vztyčenou, uvolněnými rameny (vstřícně pusobí volně sepjaté nebo k druhým otočené ruce a dlaně) a váhou rovnoměrně rosprostřenou na obou nohou
– Mějte s druhým oční kontakt (nevyhýbejte se pohledu do očí)
– Snižte tón svéhu hlasu a mluvte pomaleji
– Mějte klidné a plynulé pohyby (ne mnoho prudkých a krátkých)

10. Mějte jasno v tom, co chcete

Co se týká slov, vyjádřete co nejjednodušeji svůj záměr (mějte jasno v tom, co chcete a neodbíhejte od tématu), zdůrazněte pozitiva a připravte se na případné námitky. Ptejte se a hlavně: mluvte pozitivně!

Pokud se do vás druhý ošklivě naváží, podle Gilla Hassona funguje zase tahle metoda:
– Mějte seběvědomý postoj a hlas (viz výše) a jen jednoduše proneste: “Můžeš to prosím zopakovat? Nejsem si jistá, co jsi tím myslel…”
– Můžete dát druhému najevo pocity: “Cítím se…” (pozor ne: “Kvůli tobě se cítím…”).
– Nestahujte se zpět, nehádejte se, nestěžujte si, podívejte se druhému do očí a nechte to tak.
– Pokud víte, že byste situaci dále nezvládli, řekněte, jak se cítíte, odejděte a nechte řešení na později.

Tak co, máte emoce pod kontrolou? Chce to hodně tréninku, ale za přečtení stojí rozhodně tato kniha a vřele doporučuju i další článek na Zuzici nazvaný: Svět bez stížností? Zkuste 21denní výzvu!

Témata

emoce,emoční inteligence,osobní rozvoj,timemanagement

Copyright © 2018-2024 — Zuzica.cz

Designed by WPZOOM

Spravovat souhlas s cookies
Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Předvolby
{title} {title} {title}
Slavíme rok kurzů sleva 25 % na  všechny kurzy
close
open